Oriflame Egypt نادي اعضاء اوريفليم مصر
مرحبا بك عزيزي الزائر. المرجوا منك أن تعرّف بنفسك و تدخل المنتدى معنا. إن لم يكن لديك حساب بعد, نتشرف بدعوتك لإنشائه
مرحبا بك عزيزي الزائر. المرجوا منك أن تعرّف بنفسك و تدخل المنتدى معنا. إن لم يكن لديك حساب بعد, نتشرف بدعوتك لإنشائه
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

نادي اوريفليم لشركة اوريفليم السويدية في مصر لارقي منتجات التجميل الطبيعية والعناية بالبشرة (منتدي خاص بالدايريكتور رشا محمد)

دخولأحدث الصورالتسجيلالرئيسية

اسألوني وانا اجيب..!!

Pure Snow
نادر الحداد
rose_elmansoura
dr mena
rannonaaa
اكا
دودو أورفليم
marmar2011
mshmsh
نسمة عبد الحميد السيد
mshamisho
rina
hend_dodo
kotymn
lovely dody
ice_girl
bascota
fayrouz_egypt
bose cat
amirayehia
alism
نيفين فتحى
Saso ahmed
هدايه1
omhana01
Ran
yasmiena
dinahoney
nour3
مورى مورى
asmaa ahmed
مينو مينو
samar_smsm
remo25988
بيوتي ليلي
nona84
samsam85
koki morad
بثينه محمد
sara123
دنيا محمد
almoslema
bassma saad
صيدلانية
دعاء عبد الحميد
dona nody
بولاريس
نهى2
amonty
rehabhamza30
h.m.h.m
marwa86
manooo_82
رشا محمد
sama w bas
secret.whisper
قلبي ملك ربي
marobader
Roraa
meshmesha
غاده احمد شرف
م.هالة
منة الله علاء
د ورده
sad angel
69 مشترك
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1 ... 10 ... 16, 17, 18
كاتب الموضوعرسالة
sad angel
عضو ملكي متألق
عضو ملكي متألق
sad angel

الاوسمة : وسام الحضور المميز
انثى
العمل/الترفيه : ليدر أوريفلاميه مبتدئة

اسألوني وانا اجيب..!! - صفحة 18 Empty
مُساهمةموضوع: رد: اسألوني وانا اجيب..!!   اسألوني وانا اجيب..!! - صفحة 18 Emptyالأربعاء نوفمبر 02, 2011 8:04 pm

خبير التجميل احمد قبيسي يقدم لقراء "هي" 10 نصائح لماكياج عملي وهي:

1- اتركي المرطب مدة 10 دقائق على الأقل حتى تتشربه البشرة قبل ان تباشري بوضع الماكياج فبذلك تمنعين تلطخه وتسيّله.

2- ابسطي طبقة رقيقة من مستحضر الاساس فقط على الاجزاء التي تحتاج الى تغطية بواسطة اسفنجة خاصة او اطراف الاصابع وامزجيها جيدا. حاولي قدر الامكان تخفيف ماكياجك لأن الماكياج الكثيف أكثر قابلية للتطلخ.

3- يستحسن ان تقفي في مكان مضاء اضاءة طبيعية جدا عند وضع الماكياج اذا يمنحك صورة واضحة عن كمية الماكياج التي تضعينها على وجهك فلا يكون مبالغا فيه ولا غير ظاهر.

4- ثبتي الاساس عبر نثر البوردة الحرة فوقه.

5- تجنبي وضع خافي الهالات على جفنيك لأنه يجعل ظلال العينين لزجة وبالتالي تكتلها على الجفنين. انثري قليلا من البودرة بدلا من استعمال الخافي.

6- خططي الشفتين بقلم تخطيط الشفاه لمنع زوال احمر الشفاه عند اول رشفة قهوة.

7- اختاري مستحضرات بتركيبة البودرة لتثبت مدة اطول بعكس المستحضرات بالتركيبة الكريمية التي تتطلخ وتزول سريعا بعد وضعها.

-8- انتقي من المستحضرات ذلك الطويلة الثبات خاصة عند شرائك احمر الشفاه او ظلال العيون والا تكون جافة كثيرا بحيث تعكس اطلالة هشة.

9- بالتأكدي تدركين ان زيوت البشرة الطبيعية تسبب زوال المكياج كما ان وضع بودرة الوجه من دون تنظيف البشرة يؤدي الى تكتلها ويمنحك سحنة غير متجانشة. للحؤول دون ذلك نظفي بشرتك باللوسيون المنظف او المناديل المنظفة لإزالة اللمعان والزيوت منها.

10- لا تستخدمي كريمات العناية بالعينين قبل وضع الماكياج. فهي بالرغم من قدرتها على حماية العينين وترطيبهما الا انها سبب رئيسي لتطلخ ظلال العينين. استعيني بمستحضرات هلامية منها.
sad angel
عضو ملكي متألق
عضو ملكي متألق
sad angel

انثى

مُساهمةموضوع: رد: اسألوني وانا اجيب..!!   اسألوني وانا اجيب..!! - صفحة 18 Emptyالأربعاء نوفمبر 02, 2011 8:07 pm

من وحي الطبيعة الغنيّة بفوائدها الجماليّة والصحيّة، نقدم لكِ مجموعة من الأقنعة والخلطات الطبيعيّة من مطبخك، لتحصلي على شعر ناعم ورطب بعيداً عن القشرة والتقصّف، إليك هذه الأفكار لتحضير أفضل الأقنعة الطبيعية لشعرك:

قناع العسل وزيت الزيتون
اخلطي ملعقة من العسل مع ربع كوب من زيت الزيتون ثم أضيفي صفار بيضتين، اخلطي المزيج جيداً ثم ضعيه على شعرك مع التركيز على المناطق الأكثر تقصفاً،غطّي شعرك بغطاء الاستحمام واتركيه لمدة 45 دقيقة ثم اغسلي شعرك بالماء البارد واغسليه بالشامبو كالمعتاد.

قناع الأفوكادو والبيض
اخلطي نصف حبة أفوكادو مع بيضة وملعقة من بلسم الشعر الخاص بك في إناء مناسب، ضعي ما يكفي منه لتغطية شعرك واتركيه لمدة 15-20 دقيقة ثم اغسليه بالماء.

قناع الموز والبرتقال
اخلطي بيضتين مع القليل من عصير البرتقال ونصف حبة موز، ضعي الخليط على شعرك ثم غطيه بغطاء الاستحمام لمدة 30 دقيقة ثم اغسليه، هذا القناع سيعالج التقصف ويعيد لشعرك نضارته ولمعانه.

لترطيب الوجه
اخلطي كمية متساوية من عصير الليمون الطازج وزيت الزيتون لترطيب الشعر الجاف وإعطائه مظهراً لامعاً وحيوياً.

تخلصي من القشرة
اخلطي القليل من اللبن مع القليل من الحليب وضعيهما على شعرك، يساعد هذا القناع في حماية الشعر من القشرة، وتقوية الجذور وإضافة اللمعان والنعومة إليه .

غذي شعرك
اخلطي صفار البيض مع العسل السائل وضعي الخليط على شعرك، يساعد هذا القناع في تغذية فروة الرأس وجذور الشعر.

قولي وداعاً للتقصف
دلكي شعرك بزيت جوز الهند وزيت اللوز وزيت الزيتون، مما يساعد في معالجة شعرك من التقصّف.

تألقي بشعرك الناعم
اخلطي صفار بيضة مع 3 ملاعق من زيت الخروع، ثم دلكي به شعرك لمدة 10 دقائق، وللشعر الجاف، اخلطي 3 ملاعق زيت نباتي مع 3 ملاعق مايونيز، افركي شعرك المغسول به وغطيه بفوطة مبلولة دافئة لمدة 10 دقائق ثم اغسلي شعرك.

لمعان لا يقاوم
أخلطي 4 أكواب من الماء الدافئ مع ملعقة عسل بعد غسيل الشعر، افركي رأسك بالمزيج.

منقول طبعا monkey
سـآرة
عضو ملكي فعال
عضو ملكي فعال
سـآرة

انثى

مُساهمةموضوع: رد: اسألوني وانا اجيب..!!   اسألوني وانا اجيب..!! - صفحة 18 Emptyالأربعاء نوفمبر 02, 2011 8:18 pm

مرسي اوي على الموضوع الجميل ده
كنت عايزة اسالك على اقنعة تنفع للبشرة الحساسة جداا
و سكين كير يكون يومي كده ينفعني
انا بشرتي حساسة جدا و فيها حبوب و اثار كده
عايزة اعالجهم ده غير المسامات
فلو عندك افكار يا ريت تفيديني و شكرا ليكي اوي
sad angel
عضو ملكي متألق
عضو ملكي متألق
sad angel

انثى

مُساهمةموضوع: رد: اسألوني وانا اجيب..!!   اسألوني وانا اجيب..!! - صفحة 18 Emptyالأربعاء نوفمبر 02, 2011 8:24 pm

والله ياسارة أنا بخاف من البشرة الحساسة والحبوب مع بعض بس كل اللى أقدر أقولهولك التنظيف المستمر والترطيب المناسب مهمين قوى
ومتحوليش تستعملى وصفات كتير من غير متخصص
سـآرة
عضو ملكي فعال
عضو ملكي فعال
سـآرة

انثى

مُساهمةموضوع: رد: اسألوني وانا اجيب..!!   اسألوني وانا اجيب..!! - صفحة 18 Emptyالأربعاء نوفمبر 02, 2011 8:38 pm

ده للي قالهولي صيدلاني و للاسف رحت عند صيدلية الاعشاب و خسرت عندها زبااالة فلوووس وصفتلي الطين الاخضر و صابونة زبدة الشيا و زيت جنين القمح و حبوب الخميرة مكانش عندي حبوب ابدا كان بس عندي اثار .. تعالي دلوقتي شوفي وشي و المشكلة قلتلها ان بشرتي حساسة و هي ولا همها غير الفلوس
سـآرة
عضو ملكي فعال
عضو ملكي فعال
سـآرة

انثى

مُساهمةموضوع: رد: اسألوني وانا اجيب..!!   اسألوني وانا اجيب..!! - صفحة 18 Emptyالأربعاء نوفمبر 02, 2011 8:41 pm

رحت طبيب الجلد قلي ان جلدتي حساسة و مختلطة و عطاني غسول سيتافيل استعمله يوميا مرتين و للحبوب عطاني ديلاسين تي بس للاثار قلي مفيش غير التقشير الكيميائي شوفي التناقض التقشير الكيميائي بيدمر البشرة الحساسة
مشترتش ديلاسين عشان قريت عنه في الانترنت انه بيسمر و سيتافيل حاسة انه خفيف على البشرة و بينظفها و معمليش اي حساسية
دلوقتي بفكر اخذ كريم ايفن اوت لاثار حب الشباب تنصحيني بيه ؟؟
sad angel
عضو ملكي متألق
عضو ملكي متألق
sad angel

انثى

مُساهمةموضوع: رد: اسألوني وانا اجيب..!!   اسألوني وانا اجيب..!! - صفحة 18 Emptyالأربعاء نوفمبر 02, 2011 10:21 pm

والله ياسارة اللى الدكتور قالك علية مظبوط وأكيد هو عارف بموضوع السمار بس برضة أعرفى أن الموضوع مش هيخلص كدة بس هو بعد كدة هيعالج السواد والاثار بالتقشير سواء الكيميائى أو بالكريمات أو بأى حاجة تانية
فلو الدكتور دة مضمون وسمعتى عنة وعن حالات عالجها زيك أطمنى وأسمعى الكلام
ومتخفيش واحدة صحبتى اللهم أحفظنا جميها وبعيد عن كل الناس مكنش فوشها حتة مفهاش حبوب حمرا من اللى بتوجع كمان ماعدا منخرها وبقها وعنيها تخيلى
تابعت مع دكتور كويس ودلوقت عندها بشرة سراميك تابعت وفالاخر عملت ليزر بس بجد ملوش حل وأصبرى على وشك وأنتى لسة صغيرة وهتلاقيقى خلصتى ولافأخر سنة من الكلية ووشك كمان هيريح من التراب والشمس
وربنا يصلحلك الاحوال وللبنات كلها
بيوتي ليلي
عضو فعال
عضو فعال
بيوتي ليلي

انثى

مُساهمةموضوع: رد: اسألوني وانا اجيب..!!   اسألوني وانا اجيب..!! - صفحة 18 Emptyالإثنين نوفمبر 14, 2011 4:47 pm

سلام عليكم يا ساد

اولا ميرسي ليكي على مواضيعك المتميزه بجد بستفاد منها كتير

وكان لي سؤال لو سمحتي : انا بشرتي دهنيه مختلطه في الصيف وجافه في الشتا

عايزه اعرف منظف الفوم من اوبتيمالز ص 50 كتالوج 12 ينفع معايا في الشتا
بيوتي ليلي
عضو فعال
عضو فعال
بيوتي ليلي

انثى

مُساهمةموضوع: رد: اسألوني وانا اجيب..!!   اسألوني وانا اجيب..!! - صفحة 18 Emptyالثلاثاء نوفمبر 15, 2011 2:10 pm

معلش يا ساد هتعبك معايا بس كنت عايزه اعرف هواالكريم المقشر الي فنفس الصفحه يستخدم كام مره وازاي؟

وشكرا مقدما
ليه لأ
عضو ملكي مميز
عضو ملكي مميز
ليه لأ

انثى

مُساهمةموضوع: رد: اسألوني وانا اجيب..!!   اسألوني وانا اجيب..!! - صفحة 18 Emptyالثلاثاء نوفمبر 15, 2011 3:33 pm

حلو قوى ياساد الموضوع بجد ربنا يكرمك انا بقا عندى مشكله فظيعهاسألوني وانا اجيب..!! - صفحة 18 649663

المناطق الغامقة اعمل ايه فيها؟؟؟؟

ساعدينى ياساد قبل ما انتحر واقفز من فوق السريراسألوني وانا اجيب..!! - صفحة 18 747496 اسألوني وانا اجيب..!! - صفحة 18 747496
sad angel
عضو ملكي متألق
عضو ملكي متألق
sad angel

انثى

مُساهمةموضوع: رد: اسألوني وانا اجيب..!!   اسألوني وانا اجيب..!! - صفحة 18 Emptyالثلاثاء نوفمبر 15, 2011 4:28 pm

بيوتي ليلي كتب:
سلام عليكم يا ساد

اولا ميرسي ليكي على مواضيعك المتميزه بجد بستفاد منها كتير

وكان لي سؤال لو سمحتي : انا بشرتي دهنيه مختلطه في الصيف وجافه في الشتا

عايزه اعرف منظف الفوم من اوبتيمالز ص 50 كتالوج 12 ينفع معايا في الشتا

والله ياقمر الكتالوج لسة مجاليش بس بيتهيألى الفوم هينشف أكتر ممكن الجل يكون أحسن
sad angel
عضو ملكي متألق
عضو ملكي متألق
sad angel

انثى

مُساهمةموضوع: رد: اسألوني وانا اجيب..!!   اسألوني وانا اجيب..!! - صفحة 18 Emptyالثلاثاء نوفمبر 15, 2011 4:32 pm

بيوتي ليلي كتب:
معلش يا ساد هتعبك معايا بس كنت عايزه اعرف هواالكريم المقشر الي فنفس الصفحه يستخدم كام مره وازاي؟

وشكرا مقدما

معلش أنا مش عرفة هو أهنى بالظبط بس لو قصدك الابيض ومنقط بلبنى خفيف كدة ممكن يوم ويوم لأنة سوفت قوى وممكن لو وشك مش محتاج عادى كل أسبوع بس أنا عشان بشتغل وبنزل وبحط ميكب بستعملة يوم ويوم
ويستعمل تبلى وشك وتدعكى برفق فشكل دواير بعيد عن العين تماما
sad angel
عضو ملكي متألق
عضو ملكي متألق
sad angel

انثى

مُساهمةموضوع: رد: اسألوني وانا اجيب..!!   اسألوني وانا اجيب..!! - صفحة 18 Emptyالثلاثاء نوفمبر 15, 2011 4:41 pm

ليه لأ كتب:
حلو قوى ياساد الموضوع بجد ربنا يكرمك انا بقا عندى مشكله فظيعهاسألوني وانا اجيب..!! - صفحة 18 649663

المناطق الغامقة اعمل ايه فيها؟؟؟؟

ساعدينى ياساد قبل ما انتحر واقفز من فوق السريراسألوني وانا اجيب..!! - صفحة 18 747496 اسألوني وانا اجيب..!! - صفحة 18 747496

لا ياعم مش مستاهلة أنتحار مع انى جربتة متعب وغير ان السجادة كانت عالية أنتى عرفة ههههههههه jocolor jocolor
المهم لو قصدك للوش أنا بحب السيرم بتاع الاوبتمال للبقع
أما للجسم كان فية خبيرة تجميل قالت أن كريم الاوت سبوت حلو وينفع بس مع أحترامى ليها أنا حسة أنة مينفعش أنا عن نفسى بستعمل ملح الاسبا يوم ويوم اللى هو اليوكو من أى محل مستحضرات تجميل
وكمان خلطة النشا والليمون حلوة تحطيهم لحد مالنشا تنشف وتشطفى وربنا معانا kk
شمس الحياه
عضو جديد
عضو جديد
شمس الحياه

انثى

مُساهمةموضوع: رد: اسألوني وانا اجيب..!!   اسألوني وانا اجيب..!! - صفحة 18 Emptyالخميس يوليو 11, 2013 10:43 pm

[b style="font-weight: bold;"]لو سمحتم كنت عاوزه اسأل وارجو الرد وشكرا جزيلا انا عضوه جديده وكنت عاوزه اعرف كريم الاساس والبودره المضغوطه المناسبه ليه انا بشرتي خمريه فاتحه وبشرتي دهنيه وبعد فتره من المكياج بتلمع كنت عاوزه اعرف ايه الدرجه المناسبه ليا من كتالوج اوريفلام شهر 7 2013 ومحتاره ياريت تفيدوني
واستعمل احمر خدود درجته ايه وكمان عندي انف كبير شويه كنت عاوزه اعرف احط عليه ايه عشان اخفي كبر حجمها وياريت تفيدوني في كريم الاساس والبودره المضغوطه وشكررررررررررررررا جزيلا
[/b]

اسألوني وانا اجيب..!!
صفحة 18 من اصل 18انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1 ... 10 ... 16, 17, 18
 مواضيع مماثلة
-
» اجيب دى ولا دى؟؟؟؟؟
» اجيب مين فيهم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
» ازاى اجيب اعضاء ؟؟
» انا لله وانا اليه راجعون
» عايزة اجيب موبيل